Kaiser Tomi

Taxi-Story
Avagy a Warszavától a Focus-ig
A héten bemutatjuk a kaposvári taxizás nagy öregét, Kaiser Tomit, akit sokan csak “Tubinak” ismernek.
Édesapjától tanulta a szakmát, aki szintén taxizott, az első három kaposvári Warszava taxi egyikét vezette az 50-es – 60-as években. Ott szívta magába a benzingőzzel együtt a szakma szeretetét. Mert akkor még elismert és megbecsült szakma volt ez és azóta is immáron harminchárom éve tekeri a bakelitet.

“Sok minden megváltozott azóta. 1975 Július 19-én kezdtem a taxizást -mondja-, egy céges Polski 125-tel. A nagy polákkal, ami annyira el volt rohadva, hogy a karosszéria kettétört alattam.
Akkor még nem voltak ilyen szigorú szabályok. Nem volt GPS-es pénztárgép na meg NAV sem. Volt viszont hatalmas tepsiszerű francia BB óra, spirállal, amit néha a kollégák ki szoktak húzni, így például el lehetett menni óra nélkül Jugoszláviába konyakért. (Ezt Tormási Gyula tudja a legjobban)
Abban az időben a taxi alapdíja 4 forint volt, a kilométer díj 2 forint 30 fillér és 2 forintért vártunk az utasra percenként. Hát más világ volt…. 26 forintért vittük az utast Toponárra, a vasútról a muskátliig. Ezért pont 7 liter benzint lehetett venni.
És most…?
A vasútról forgolódtunk, este, már nem mertünk arrafelé menni nehogy leintsenek, mert soha nem értünk haza, annyi fuvar volt. Telefonon is kaptunk fuvart. Ez úgy működött, hogy a vasútállomás fala mellett álló oszlopban lévő telefon mellett álldogáltunk és vártuk, hogy a Gombából a diszpécser odacsörögjön. Vagy füleltünk az autóból. De az volt a legjobb, amikor a zuhogó esőben az autoból ugráltunk ki felvenni a telefont. Ezt ma már el sem tudják képzelni a fiatalok.
1980-ig dolgoztam állami taxin. Utána szünet következett, buszoztam kicsit. 1989 Október 13-án újra taxiba ültem, egy kis Zasztava GTL55-be ért a rendszerváltás, na meg a taxis blokád, akkor már mint magántaxist. Az én Zasztavám volt a dombóvári Shell kútnál a blokádon keresztbe állítva 1990-ben, amit a somogyi néplap meg is örökített. Az újság címoldalán szerepeltem vele.
Amikor 89′-be november 30-án délelött 10 órakor az alakuló Korona Taxi irodájában az Ady Endre utca 3-ban a három ezer forint belépőtt letettem, szólalt meg a 82/20000 telefonszám, az volt az első hívás a társaságnál, aminek alapító tagja voltam.
Abban az időben még elismert dolog volt taxisnak lenni, nem úgy mint most, amikor a sor végén állunk. Volt még értéke a munkánknak.
Ez a Korona Taxi lett több név változás után a TeleTaxi, ahol a múlt év tavaszáig dolgoztam. Utána egy rövid szabadúszás jött. Majd a tavalyi nyáron beálltam a mostani csapatomhoz, az Euro700Taxi-hoz. Bízom benne, hogy még sokáig viselhetem a kékkockás logót.

EURO 700 TAXI  BLOG fényképe.
EURO 700 TAXI  BLOG fényképe.
EURO 700 TAXI  BLOG fényképe.
EURO 700 TAXI  BLOG fényképe.
Laci bácsi<<

About the author : Turáni Tivadar